منوی دسته بندی

کاربردهای فضای خالی در طراحی

دانستن چگونگی استفاده از فضای خالی یا white space نکته حائز اهمیتی است. فضای خالی می‌تواند در هر ناحیه ‌ای از طرح باشد که تصویر، متن یا عنصر دیگری در آن وجود نداشته و حتما نبایستی رنگ آن سفید باشد. این عنصر، یکی از عناصر محبوب طراحان است به دلیل اینکه با استفاده از آن می‌توان عناصر دیگر را به شکل مناسب گروه‌بندی کرد، بر روی یک عنصر خاص تأکید کرد و به خوانایی مطالب افزود.

فضای خالی چیست؟

فضای خالی یا همان white space، نه تنها در بخش‌هایی با رنگ سفید استفاده نمی‌شود، بلکه در بخشی از طراحی استفاده می شود که شامل هیچ عنصری مانند تصویر یا متن نباشد. هر رنگی را می شود برای فضای خالی در نظر گرفت در برخی موارد رنگ این عنصر با پس‌زمینه طرح هم‌ رنگ است.

اهمیت استفاده از فضای خالی

فونت ‌ها و تصاویر نشان دهنده یک پیام هستند ولی فضای خالی برای تأکید بیشتر بر روی اطلاعات با اهمیت استفاده می‌شود. در زمان استفاده از هر عنصری در طراحی، مفهوم «کم‌تر غنی‌تر است» را مورد توجه قرار دهید و استفاده بهینه ‌ای از المان های طراحی داشته باشید.

همانگونه که بایستی از استفاده بیش از حد از فضای خالی در یک طرح اجتناب کرد، بلکه عناصر غیر ضروری را نیز نبایستی در آن قرار داد. فضای خالی این امکان را به وجود می آورد که توجه بیننده را به سمت محتوا جلب کند و پیام طرح را برجسته می‌کند. افزایش وضوح یاClarity  طرح به معنی خسته کننده بودن آن نیست، هر چقدر که یک طراحی قوی ‌تر و واضح‌ تر باشد، به همان نسبت می‌ تواند نظر مخاطب را جلب کند. تبلیغات و لوگو برند اپل را در نظر بگیرید. شرکت اپل برای ارائه حس سادگی و کاربر دوستانه محصولاتش در طراحی‌ های مرتبط، نواحی وسیعی از فضا های خالی را استفاده می کند.کتاب‌ها و مجلات، مثال های بسیار خوبی از اهمیت فضای خالی هستند. حاشیه صفحات، فضای خالی بین متن و لبه صفحه، باعث افزایش خوانایی متن می‌شود.

چگونه باید فضای خالی را در طراحی بکار برد؟

فضای خالی به عنوان یک عنصر این قابلیت را دارد که باعث یکپارچگی طرح شده و در بهبود بخشیدن به آن نقش مؤثری داشته باشد. در زیر، 8 روش نحوه به کار بردن فضای خالی در طراحی اشاره شده است.

بخشی از فضای طرح را خالی بگذارید

قرار دادن فضای خالی در اطراف یک عنصر موجب می‌شود که توجه بر روی آن عنصر افزایش یابد بنابراین از خالی گذاشتن نواحی زیادی از طرح خود هراس نداشته باشید. همانگونه که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، حجم زیادی از فضای بالای تصویر خالی است و موجب شده است که توجه و تمرکز بر روی عبارت ORIGAMI افزایش یافته است.

خطوط مرزی طرح را حذف کنید

حذف عناصر بی اهمیت برای مثال خطوط مرزی این قابلیت را دارند که فضای بیشتری به طرح بدهند. در نظر داشته باشید که خطوط مرزی، شکل‌ها، آیکون‌ها و دیگر عناصر تنها زمانی باید استفاده شوند که باعث افزایش ارزش طرح شوند.

اندازه تصویر پس‌زمینه را افزایش دهید

برای پس‌ زمینه تصاویری به کار ببرید که فضای کافی برای پوشش متن مد نظرتان را داشته باشند، یا مانند تصویر زیر، به منظور ایجاد فضای خالی بیشتر برای نوشتن متن، اندازه تصویر را افزایش دهید.

 پس ‌زمینه رنگی به کار ببرید

یک پس‌زمینه رنگی این امکان را می دهد که برای ایجاد فضای زیادی در اطراف متن از آن استفاده شود، همچنین موجب جلب توجه بیننده به آن نیز می‌شود.

فاصله بین حروف را تنظیم کنید

افزایش یا کاهش فاصله بین حروف باعث تراز شدن متن در بلوک‌ های متنی خواهد شد و آن بلوک متنی به صورت یک عنصر یکپارچه به نظر خواهد رسید. همچنین این کار قابلیت خوانایی متن را نیز افزایش می‌دهد.

از حاشیه استفاده کنید

هر عنصر در طرح بایستی دارای فضای خالی یا حاشیه در محدوده اطراف خود باشد. به فضای خالی موجود در اطراف عبارت Cooking: Back to Basics، فاصله درج شده در زیر آدرس سایت و فاصله بدون استفاده بین کادر متنی و تصویر پس‌زمینه توجه کنید.

در صورت نیاز خط مرزی اضافه کنید

ایجاد خط مرزی در اطراف یک عنصر موجب می‌شود تا آن عنصر توجه بیننده را به خود جلب کند. برای استفاده از این قاعده در طراحی، در اطراف عناصر اصلی برای مثال متن یا تصویر خط مرزی ایجاد کنید. در نظر داشته باشید که تمام عناصر در مرکز طرح قرار ‌گیرند و فضاهای خالی اطراف آن عنصر به‌ شکل منظم درج شده است.

یکی از جنبه‌ های طراحی خود را برجسته کنید

افزایش اندازه یک عنصر مهم در طراحی، مانند کلمه Eat در تصویر فوق، موجب منظم ‌تر شدن طرح می‌شود. برای ایجاد فضای خالی، اندازه عناصر دیگر را کوچک کنید.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقالات تایپوگرافی چیست؟ ، Mockup در اصطلاح به چه معنا است؟ و 8 مهارت که گرافیست متخصص انجام می هد را هم بخوانید.

premium-admin وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *