سایت فعال می باشد : آخرین بروزرسانی 1402/11/27

در صورت بروز مشکل در پرداخت لطفا از طریق ایمیل، واتساپ و تلگرام
(09352474836) با ما در ارتباط باشید

تایپوگرافی چیست؟

تایپوگرافی یا typography هنری می باشد که به چیدمان حروف می‌پردازد و به کلمات و جملات بار تصویری بیشتری اضافه می‌کند. عده ای زیادی از طراحان سال‌های بسیاری را به پژوهش و کسب تجربه در این مسیر می‌پردازند. این هنر در تبلیغات، طراحی کتاب‌های کمیک، تیتراژ فیلم‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شود. تایپوگرافی این قابلیت را دارد که یک طرح را از سطح آماتور به حرفه ‌ای تبدیل کند. تایپوگرافی با خطاطی متفاوت است در عین حال گاهی از این هنر در طرح های خود استفاده می کند.

در پروسه تایپوگرافی اطلاعات به فونت تبدیل و تایپ می‌شوند و سپس طراح با استفاده از تکنیک ‌های هنرهای دیداری، به آن‌ها فرم و رنگ اضافه می‌کند. نه تنها حروف کشیده یا خمیده می‌ شوند، با انواع فونت‌ها و بافت‌ها بازی می ‌شود و در نهایت یک اثر هنری ایجاد می شود که دیگر صرفاً یک جمله یا کلمه نیست. در حقیقت یک هنرمند تایپوگرافیست باید توانایی تبدیل زیبایی را با گویایی داشته باشد و اثری ایجاد کند که علاوه بر زیبا بودن، پیام متن را نیز به سادگی انتقال دهد. در اینجا تفاوت تایپوگرافی با نقاشی و خطاطی مشخص می‌ شود. تایپوگرافی متن را با ویژگی‌های بصری ترکیب می‌کند و از تصویر برای بهبود بخشیدن به فرآیند انتقال پیام بهره می‌برد.

در این مقاله به بررسی چند نکته برای بهتر شدن طراحی تایپوگرافی می‌پردازیم. نکاتی که توسط خیلی از طراحان بلاگ ‌ها و صاحبان کسب‌وکار نادیده گرفته می‌شود.

برای هر برند تنها از 2 یا 3 فونت استفاده کنید

اگر می‌خواهید برند شما کاملا مشخص باشد، باید آن را منسجم و یکپارچه نمایش دهید. بخش با اهمیت از هویت تصویری کار شما، فونتی است که مورد استفاده قرار می دهید. در نظر داشته باشید یک فونت برای تیتر ها و یک فونت برای بدنه‌ ی متن انتخاب کنید. همچنین شما می توانید یک نوع فونت جداگانه برای تک ‌جمله‌ های مهم و بر جسته و یا شعار برند انتخاب کنید ولی تغییر فونت بیشتر از این مقدار یکپارچگی کار شما را از بین می‌ برد. انسجام دادن به متن باعث می‌شود مشتری ‌ها برند شما را بهتر تشخیص دهند و بشناسند.

برای هر طراحی از یک فونت متفاوت استفاده نکنید

بسیاری از بلاگ‌ ها یا متن‌ های تبلیغاتی معرف یک برند خاص هستند ولی از چند نوع فونت استفاده می‌ کنند. بسیاری از طراحان هر فونتی را که مناسب محتوا به نظر برسد انتخاب می‌کنند. شاید فکر کنید این کار طرح شما را مفرح جلوه می ‌دهد اما در حقیقت تمرکز مخاطب را از بین می‌برد،  توجه او را منحرف می‌کند و در مجموع نتیجه‌ای به ضرر شما خواهد داشت. این امر به خصوص در مورد صفحه‌ های وب صدق می کند. وقتی که مخاطب از بالای صفحه به سمت پایین حرکت می‌ کند، اگر با مطالبی با فونت ‌های مختلف مواجه شود، قاعدتاً  به آنها توجه نمی کند و از روی آن‌ها رد می‌شود. امکان دارد این مخاطب نسبت به موضوع علاقه‌ مند باشد و یا جزو حامیان وبلاگ شما باشد، اما با از بین بردن انسجام و یکپارچگی، در ذهن او تأثیری منفی باقی خواهید گذاشت و توجه او را از دست می‌دهید. به این ترتیب اثرگذاری مطلب خود را از بین می‌برید. بهتر است از فونت‌های یکپارچه وعکس‌ها و تصاویر متفاوت به کار ببرید.

با فاصلهی میان حروف بازی کنید

این حرف امکتم دارد عجیب به نظر بیاید ولی تأثیر زیادی در نمای تصویری یک متن دارد و به آن شخصیت می دهد. به تفاوت تصویری این دو کلمه توجه کنید:

 تایپوگرافی/ ت ا ی پ و گ ر ا ف ی

انجام این کار نمی تواند در هر جایی از متن باشد و نبایستی در به کار بردن آن افراط کرد. بنابراین اگر در جای مناسب از این تکنیک استفاده کنید، طراحی شما را به سطح حرفه ای ارتقاء خواهد داد. این تکنیک را در متن یا تصویر تیتر انجام دهید، زیرا توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. هنگامی که دفعه‌ی بعد که به طراحی گرافیکی یک متن می‌ پردازید، حتماً با فاصله‌ میان حروف بازی کنید و ببینید که تا چه حد شخصیت متن شما تغییر خواهد داد.

فاصلهی میان خطوط یک متن را بیش‌ از حد کم نکنید

چسباندن خطوط یک متن به یکدیگر امکان دارد هنری به نظر برسد ولی در حقیقت با انجام این کار بسیاری از قوانین طراحی را زیر پا خواهید گذاشت، خطوط به هم چسبیده خواندن متن را دشوار می‌کند و همچنین ظاهر نازیبایی نیز دارد. مهمترین مسئله در طراحی انتقال پیام به مخاطب است. وقتی مخاطب با متنی مواجه شود که برای خواندن مشکل است، به راحتی از آن رد می شود و در نتیجه پیامی نیز انتقال پیدا نمی کند. برای کسب مطلوبترین نتیجه هنگام طراحی یک متن، همانند فاصله‌ میان حروف، با فاصله‌ میان خطوط نیز بازی کنید و این فاصله‌ها را به صورت خلاقانه به مورد استفاده قرار دهید.

برای تیترهای خود از یک فونت معقول استفاده کنید

در نظر داشته باشید فونت‌ هایی که حالت دست‌ نویس دارند، مشکل خوانده می ‌شوند. این فونت‌ ها بسیار زیبا هستند و اگر به درستی و یک یا دوبار در متن به کار برده شوند توجه مخاطب را بیشتر به خود جلب می‌کنند و به طراحی جذابیت بیشتری می‌بخشند ولی نباید در به کار بردن آن‌ ها افراط کرد. حتماً با بلاگ‌ هایی روبرو شده ‌اید که برای هر تیتر و میان‌ تیتر از فونت دست‌نویس استفاده کرده‌ اند. همانگونه که اشاره شد، وقتی مخاطب با یک متنی که مشکل خوانده می شود برخورد کند به سرعت از آن عبور خواهد کرد. شما بایستی اطلاعات را به سادگی در اختیار مخاطب خود بگذارید به طور کلی در آغاز با یک فونت خاص توجه او را به خود جلب کنید و در ادامه متن را ساده نگه دارید.

از سایههای برجسته یا Drop shadow استفاده نکنید

سایه‌ها در متن باید به دقت به کار برده شوند. به کار بردن نادرست از سایه‌ ها ممکن است به راحتی یک طرح مدرن را به یک طرح مبتدی پر زرق و برق تبدیل کند. علاوه بر این سایه‌ها خواندن متن را مشکل می‌کنند. در نظر داشته باشید که بسیاری مخاطبان زمان و حوصله‌ کافی برای رمزگشایی متن شما را نخواهند داشت. این نکته حائز اهمیت است که طراحی متن باید به شکلی باشد که توجه این گروه از مخاطبان را از دست ندهید.

از فضاهای مثبت و منفی خلاقانه استفاده کنید

فراگرفتن قوانین طراحی، اولین قدم در این راه به شمار می‌رود. در مجموع همه چیز به خلاقیت شما وابسته است. در به کار بردن فضاهای منفی، خلاقیت طراح نمود بیشتری پیدا خواهد کرد. تصویر یک درخت در مقابل آسمان را تصور کنید. در این تصویر، درخت فضای مثبت و فاصله‌ میان شاخه‌ها فضای منفی به حساب می آید. شما می‌توانید با به کار بردن این فاصله‌ ها و چیدن خلاقانه‌ی آن‌ها، پیامی را به مخاطب برسانید.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله اساس نظریه‌ی رنگ‌ها را هم بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *