آیا NFT می‌تواند آینده‌ی صنعت موسیقی را از نو تعریف کند

آیا NFT می‌تواند آینده‌ی صنعت موسیقی را از نو تعریف کند

فروش NFTها در سال ۲۰۲۱ به شکل خارق‌العاده‌ای افزایش یافت و از حجم معاملات ۴۰.۶۹ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۸، به بیش از ۴۴.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید و این ارقام به طور مداوم در حال افزایش و ثبت رکورد‌های تازه‌ هستند. طبق پیش‌بینی انجام شده این صنعت تا سال ۲۰۲۵ به ارزش بازار ۸۰ میلیارد دلاری خواهد رسید. همچنین تنها در دسامبر ۲۰۲۱، میزان ارزش معاملات ثبت شده بیشتر از ۴ میلیارد دلار بوده است.

اما علیرغم گمانه‌زنی‌ها و تردیدهای بسیار در مورد ماهیت این فناوری، یک چیز مسلم است: آن‌ها آمده‌اند که بمانند. NFTها به ویژه در میان جوانان و نوجوانان به عنوان راهی برای ارتباط با هنرمندان مورد علاقه آن‌ها مورد توجه قرار گرفته‌‌اند.

در حالی که NFTهای هنری و کلکسیونی‌ در فضای متاورس حسابی خودشان را تثبیت کرده‌اند، گفته می‌شود NFTها در صنعت موسیقی نیز قادر هستند تحولات بسیار زیادی را ایجاد نمایند. با ما همراه باشید تا با هم ببینیم که چگونه این فناوری صنعت موسیقی را متحول خواهد کرد.

نیمه‌ی تاریک صنعت موسیقی

آیا NFT می‌تواند آینده‌ی صنعت موسیقی را از نو تعریف کند

موسیقی یک صنعت جهانی است. تا پایان سال ۲۰۲۰، این صنعت در مجموع ۲۱.۶ میلیارد دلار برای تهیه‌کنندگان آثار موسیقی درآمد ایجاد کرده است و روندی صعودی را در ۶ سال گذشته با نرخ رشد ۷.۴ درصد در شاخص CAGR یا «نرخ رشد مرکب سالانه» به همراه داشته است. اما علیرغم این سابقه‌ی به ظاهر موفق، این صنعت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

ماندن در این صنعت و گذران زندگی از طریق فروش موسیقی برای هنرمندان چالش بزرگی است. بر کسی پوشیده نیست دستمزدی که هنرمندان برای فروش آثار خود به دست می‌آورند در مقابل زحماتی که در تولید موسیقی متحمل می‌شوند بسیار ناچیز است و تمام این موارد در کنار قراردادهای بسیار محکم و پیچیده‌ای قرار می‌گیرد که توسط کمپانی‌های موسیقی با هنرمندان منعقد می‌شوند و باعث می‌شود سود اصلی کار به جیب این کمپانی‌ها سرازیر شود.

حتی کار به جایی رسیده که برخی از هنرمندانی که در همین سیستم رشد کرده‌اند، مانند «کانیه وست»، روش قرارداد بستن در این کمپانی‌ها را “بردگی مدرن” نامیده‌اند که شامل تمام مراحل قرارداد نظیر سرمایه‌‌گذاری اولیه، مشاوره‌ی استراتژیک و بازاریابی می‌شود.

خواننده‌ی مطرح پاپ، Akon در مورد استثمار هنرمندان می‌گوید: «در طول زندگی حرفه‌ای‌ام، همیشه بر این باور بوده‌ام که هنرمندان هرگز به طور کامل سهم خود را از سود حاصل از اثری که تولید می‌کنند و مردم به آن گوش می‌دهند، به دست نیاورده‌اند.» پرینس از گروه مطرح «رولینگ استون» در سال ۱۹۹۶ نیز گفته است: “اگر شما مالک اثر خود نباشید اربابانی پیدا خواهند شد که مالک شما و اثر شما خواهند شد.”

طبق گزارش‌ها، تنها یک درصد از هنرمندان برتر صنعت موسیقی ۹۰ درصد از کل درآمد حاصل از استریم‌ها را دریافت می‌کنند و حدود ۰.۸ درصد از هنرمندان مشهور و برتر به طور متوسط ​​سالانه ۵۰۰۰۰ دلار از استریم درآمد دارند. علت اصلی این امر تقسیم درآمد کلی بین هنرمندان و شرکت‌های ضبط، نمایندگان، وکلا، توزیع‌کنندگان و سایر ذی‌نفعان در این صنعت است. علاوه بر این، شرکت‌های ضبط با داشتن حقوق کامل بر روی مستر یا همان نسخه‌ی اصلی و اولیه‌ی آهنگ، باعث می‌شوند هنرمندان هیچ کنترلی بر مکان و زمان انتشار آثار خود نداشته باشند.

تمامی این محدودیت‌ها باعث شکل‌گیری جنبشی گردیده که هدف آن براندازی حاکمیت شرکت‌های ضبط صنعت موسیقی است. در حالی که رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، تیک‌تاک و اینستاگرام تا حدودی قدرت را به تولیدکنندگان محتوا به عنوان راهی برای تبلیغ و بازاریابی موسیقی خود داده‌اند، هنوز گام‌های بلندی باقی مانده است تا هنرمندان بتوانند به درستی از طریق یک ابزار کارآمد از آثار خود درآمدزایی کنند.

انقلاب NFT: تغییر برای صنعت موسیقی

آیا NFT می‌تواند آینده‌ی صنعت موسیقی را از نو تعریف کند

هنگامی که مقررات پاندمی COVID-19 باعث توقف کامل فعالیت‌های ورزشی، کنسرت‌ها و سرگرمی‌های زنده شد، توکن‌های غیرقابل تعویض مبتنی بر بلاک‌چین به عنوان راهی برای ارتباط شرکت‌ها، تیم‌ها و سازندگان با طرفدارانشان در سراسر جهان پدید آمدند.

انقلاب NFT با مجموعه‌ عکس‌های پروفایل (PFP) profile picture collections آغاز شد که خریداران می‌توانستند از این NFT‌ها به عنوان عکس پروفایل خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند تا نشان دهند که بخشی از جامعه NFT هستند. سلبریتی‌ها و دیگر علاقه‌مندان به NFT این تصاویر را از گالری‌های دیجیتال معروفی مانند Bored Apes، Cool Cats و CryptoPunks خریداری می‌کردند.

اما چه چیزی در مورد NFT‌ها وجود دارد که آنها را بسیار متمایز می‌کند؟

برای شروع، NFT‌ها فایل‌های دیجیتال غیرقابل تعویض (یا تغییرناپذیر) روی بلاک‌چین هستند. NFTها که بر روی بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم، سولانا و زنجیره هوشمند بایننس قرار دارند، کمیاب، قابل اطمینان و ارزشمند به شمار می‌روند. با این حال، اکثر پروژه‌های بزرگ NFT مانند Decentraland و Axie Infinity نه به خاطر آثار هنری‌شان، بلکه به دلیل کاربردشان که از قراردادهای هوشمند و موارد استفاده زیربنایی ناشی می‌شود، ارزشمند هستند. به عنوان مثال، در Decentraland، زمین دیجیتال را می‌توان در بازی به عنوان NFT خریداری کرد، سپس می‌توان از آن برای میزبانی رویدادها، اجاره به دیگر کمپانی‌ها و غیره استفاده کرد.

NFT رضایت هنرمندان و طرفداران موسیقی را به دست می‌آورد

آیا NFT می‌تواند آینده‌ی صنعت موسیقی را از نو تعریف کند

NFTها می‌توانند قدرت را به مولفان آثار موسیقی بازگردانند تا سازندگان اثر، خودشان تصمیم بگیرند که قطعات هنری خود را چه زمانی و در کجا منتشر نمایند.

NFT باعث می‌شود هر قطعه موسیقی ساخته شده توسط هنرمندان به صورت انحصاری باشد و همین مسئله فرصتی را ایجاد می‌کند تا هنرمند با طرفدار خود ارتباط معنادارتری را پیدا کند و در ادامه باعث ایجاد یک جامعه‌ی هدفمند اطراف هنرمند می‌شود که در نهایت به استقلال هنرمندان منجر خواهد شد. هنرمندان تمام حقوق موسیقی خود را حتی زمانی که NFTهایشان در یک بازار ثانویه فروخته می‌شود حفظ می‌کنند و همچنین در هر تراکنشی که در بازار NFT مربوط به آثار خود انجام می‌شود یک حق امتیاز انحصاری به دست می‌آورند.

در ژانویه ۲۰۲۲، گروه پاپ کره‌ای محبوب BTS، همراه با Dunamu، قرار است مجموعه NFTهای اختصاصی خود را به شکل کارت‌ پستال، نسخه‌های دیجیتالی کارت‌های کلکسیونی با عکس‌ اعضای گروه خود راه‌اندازی کند. حتی خواننده محبوب Akon به نظر می‌رسد که دیگر با شرکت‌های ضبط موسیقی مشارکت نخواهد کرد و آلبوم بعدی خود را به صورت NFT منتشر خواهد کرد تا از همان روز اول از آن درآمد کسب کند!

از سوی دیگر، طرفدارانی که این مجموعه‌ها را خریداری می‌کنند، به راحتی می‌توانند در مورد اصالت NFTهای خود تحقیق کنند. اما فرصت برای بروز شفافیت یکی دیگر از دستاوردهای ورود موسیقی به دنیای NFTها است.

علاوه بر تمام مواردی که گفتیم، با ورود NFT به صنعت موسیقی این امکان برای طرفداران هنرمندان به وجود می‌آید که در مراحل تولید یک اثر هنری سرمایه‌گذاری کنند. این امر باعث می‌شود در صورت موفقیت اثر، سرمایه‌گذاران سهم عادلانه‌ای از سود حاصل از فروش را به دست آورند. برخی دیگر هم شاید تمایل داشته باشند این آثار را نگه دارند تا به دلیل انحصاری بودن آن‌ها بعد از مدتی قیمت آثار در اختیارشان چندین برابر گردد.

آنچه در انتظار NFTها و صنعت موسیقی است

آیا NFT می‌تواند آینده‌ی صنعت موسیقی را از نو تعریف کند

ورود این فناوری به صنعت موسیقی باعث می‌شود طرفداران در خلق آثار هنری با هنرمند محبوب خود شریک شوند و واسطه‌ها را از میان بردارند. علاوه بر این، NFTهای موسیقی می‌توانند علاوه بر ارزش ذاتی خود ارزش‌های بیشتری نیز داشته باشند. کپی‌های فیزیکی، حق امتیاز موسیقی برای همیشه، پشت صحنه و ریمیکس‌های انحصاری، فقط نوک کوه یخ پاداش دادن به جامعه‌ی هوادارانی است که روی خلق آثار موزیسین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع روش‌هایی که هنرمند بتواند با مخاطبان و سرمایه‌گذاران خود ارتباط برقرار کند واقعا بی‌پایان است.

تهیه‌کننده‌ی خلاق موسیقی با نام مستعار ۳lau، در سومین سالگرد آلبوم Ultraviolet خود، ۳۳ NFT را به قیمت بیش از ۱۱.۷ میلیون دلار فروخت و آن را به یکی از بزرگترین معاملات NFT موسیقی تبدیل کرد. ۳lau حتی به این فکر کرده که به صاحبان NFT اجازه دهد تا در آهنگ بعدی با او همکاری کنند و شاید حتی در آهنگ نیز حضور داشته باشند! علاوه بر این، اخیراً نمونه‌هایی وجود دارد که هنرمندانی در فکر ساختن عکس‌های پاپاراتزی با NFT هستند بتوانند از آن‌ها در قالب حق امتیاز کسب درآمد کنند. این کاربردهای NFTها این پتانسیل را دارند که صنعت موسیقی را به یک میدان بازی برابر برای همه‌ی هنرمندان تبدیل کنند.

منبع: VentureBeat

 

پیشنهاد می کنیم مقاله برگزاری اولین مراسم ازدواج در متاورس را هم بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.