سایت فعال می باشد : آخرین بروزرسانی 1403/01/13

در صورت بروز مشکل در پرداخت لطفا از طریق ایمیل، واتساپ و تلگرام
(09352474836) با ما در ارتباط باشید

راه های ارتباطی : به ترتیب اولویت

سربرگ یا letterhead

Letter Head ها یا سربرگ ها ، برگه هایی هستند که برای نگارش نامه های سازمانی و رسمی و یا برای اشخاص حقیقی کاربرد دارند. سربرگ ها در اندازه ی کاغذهای A4 هستند یا در برخی موارد A5 و به ندرت در دیگر سایز ها تهیه می گردند.
سربرگ ها به دلیل اینکه دارای نشان رسمی شرکت یا سازمان مربوطه هستند، جزو اوراق با اهمیت و رسمی محسوب می شوند و نکته حائز اهمیت این است که باید توجه داشته باشید سربرگ ها به دست شخصی که از آن بتواند سوء استفاده نماید، نیفتد.

 نکات مهم در طراحی سربرگ ها

 از نکات مهم در طراحی سربرگ ها این است که سربرگ بهتر است توسط المانهایی که به سلیقه طراح انتخاب می شود مانند فرم، خط، نوشتار، رنگ و … حداقل از دو طرف بسته گردد. اهمیت ندارد که این بسته شدن از کدام ضلعهای سربرگ باشد. اما بهتر است برای جذابیت بیشتر طرح و فاصله گرفتن آن از اوراق یادداشت، حداقل از دو سمت بسته شود.

فونت های به کار برده شده در طراحی سربرگ معمولا بین 10 تا 14 پوینت انتخاب می شوند. در نظر داشته باشید اگر سربرگ شما در کاغذ A5 طراحی می شود، این سایز از فونت را نباید کوچک کنید بزرگی و کوچکی نوشتار در سربرگ های A4 و A5 با هم تفاوتی نمی کنند.

همچنین سربرگها حتما تک زبانه طراحی شوند. به کار بردن فونت های انگلیسی در نوشتار آن ، از حرفه ای بودن سربرگ کاسته و جز اشغال کردن بی مورد کاغذ فایده ای نخواهد داشت. سربرگ های اداری و رسمی باید حتما به زبان فارسی طراحی شوند یا کاملا به زبان انگلیسی و سربرگ های دوزبانه معنا و مفهومی ندارند.

بهتر است از نمادهای مذهبی در طراحی سربرگ استفاده نشود. استفاده از نمادهای مذهبی در همه کارهای گرافیکی در کل دنیا غیر مجاز تلقی می شود و آن را نشانه بی احترامی به مذهب می دانند. اما استفاده از کلام بسم الله و بسمه تعالی در سربرگ های ایرانی مجاز می باشد اما این کار غیر حرفه ای می باشد.

حاشیه سربرگ باید حداقل یک سانتیمتر در نظر گرفته شود و زمینه اصلی سربرگ مناسب تر است سفید یا رنگ بسیار ملایمی انتخاب شود. زیرا در هنگام کپی سیاه و سفید یا در هنگام فکس ، زمینه تند رنگی یا المانها با رنگ های تند ، با کیفیت بد نمایش داده می شوند و اگر زمینه از رنگ یا عکس برخوردار باشد نوشته های داخل سربرگ یا نامه به سختی قابل خواندن می شوند. پیشنهاد می کنیم در طراحی سربرگ از رنگ های کمتر و ملایم تری استفاده کنید. برای اینکه بدانید رنگ ها در چاپ به چه صورت نمایش داده می شوند پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم در طراحی فایل‌ های چاپی را مطالعه فرمایید.

عناصر موجود در سربرگ ها

المان های موجود در سربرگ ها به صورت زیر هستند  :

لوگو موسسه و شرکت مربوطه : محل قرار گیری المان ها در سربرگ های اداری مانند بیشتر کارهای گرافیکی، سلیقه ای است و بسته به نظر گرافیست دارد، اما در مورد محل قرار گیری گولو ها در سربرگ های اداری در ایران باید در نظر داشته باشید معمولا در گوشه بالا در سمت راست سربرگ قرار می گیرد. به همین دلیل گوشه بالا سمت چپ محل قرار گیری تاریخ و شماره و پیوست های اداری می باشد. اما در سربرگ های غیر اداری ، برای مثال سربرگ مناسب کمپانی های شخصی ممکن است طراح بتواند محل قرار گیری لوگو را به سلیقه خود تعیین نماید. به طور کلی قانون خاصی در این مورد وجود ندارد ولی بهتر است لوگو در گوشه بالا ، سمت راست سربرگ قرار گیرد.

تاریخ ، شماره نامه، پیوست : که معمولا در بالای برگه در سمت چپ قرار می گیرد. فونت مورد استفاده در این بخش معمولا 10 یا 11 می باشد و بزرگتر یا کوچکتر از آن جذاب نمی باشد. در سربرگ های اداری تاریخ و شماره و پیوست از الزامات المان های سربرگ می باشد. البته در سربرگ های شخصی و غیراداری بسته به سلیقه و نیاز می تواند پیوست یا شماره حذف گردد.

عنوان موسسه یا شرکت : این عنصر مطلوب تر است در ابتدای سربرگ چاپ گردد تا در اولین نگاه توسط خواننده دیده شود و مشخص شود این سربرگ متعلق به کدام موسسه یا شرکت می باشد. علاوه بر عنوان شرکت گاهی سوتیتری هم در زیر یا ادامه عنوان شرکت آورده می شود. سوتیتر ، توضیحی در مورد نحوه فعالیت موسسه یا شرکت مربوطه است و بهتر است با فونتی کوچکتر از عنوان شرکت نوشته شود به طوریکه که عنوان زودتر از سوتیتر دیده شود. فونت استفاده شده در عنوان شرکت سلیقه ای انتخاب می شود.

نشانی یا آدرس : آدرس کامل جهت دسترسی به صاحبان سربرگ ، یکی دیگر از عناصر مهم و با اهمیت در طراحی سربرگ ها است تا در صورتیکه در مکاتبات رسمی احتیاج به ارسال پاسخ یا تماس باشد، دسترسی آسانتر گردد. در بخش نشانی، تلفن، فکس، آدرس پست الکترونیکی و آدرس وب سایت باید آورده شود تا تمامی راههای تماس با شرکت مربوطه مقدور باشد.

فرم ، خط و اشکال: به غیر از المان های اشاره شده ، استفاده از فرم و اشکال در طراحی سربرگ مجاز می باشد و شما می توانید از دو یا سه رنگ نیز در این طراحی استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله کاربردهای فضای خالی در طراحی را هم بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *